Kunnen we met digitale media iedereen bereiken?
Digitale communicatie is natuurlijk niet het antwoord op alles, maar het kan zeer nuttig zijn bij het delen en ontvangen van realtime informatie met een diversiteit aan stakeholders. Ook kunnen digitale media het proces van betrokkenheid democratischer maken, omdat dezelfde informatie voor iedereen toegankelijk is, ongeacht leeftijd, etniciteit, seksualiteit of religieuze geaardheid. Hoewel sommigen misschien beweren dat ‘online’ oudere mensen uitsluit, denk ik dat we moeten oppassen dat we deze groep niet betuttelen en aannemen dat ze de voorkeur geven aan brieven: 80% van de 55- tot 64-jarigen gebruikte in 2019 een smartphone, terwijl 1 op de 5 ouderen die ouder zijn dan 75 nu een smartphone gebruikt. Cruciaal is dat digitaal 'altijd aan' is en betekent dat informatie beschikbaar is voor mensen om toegang te krijgen op een tijdstip dat hen uitkomt - waardoor het ideaal is voor mensen met een druk leven.
Hoe zit het met degenen die niet online aanwezig zijn.
Natuurlijk zijn niet alle stakeholders online aanwezig, dus omgevingsmanagers moeten ook nog zichtbaar zijn in de ‘echte wereld’. Zo lopen gehandicapten, of mensen voor wie Nederlands geen eerste taal is, ook het risico door het internet te glippen. Het kan dus nuttig zijn om extra informatiemomenten te houden, 's avonds en in het weekend. Of in instellingen die toegang voor gehandicapten garanderen en vertaalondersteuning bieden aan etnische minderheden, indien deze binnen jouw doelgroep vallen. Het verspreiden van gedrukt materiaal via de lokale pers, folders en mededelingenborden voor de gemeenschap is een andere effectieve manier om informatie te delen met mensen die online afwezig zijn.
De voordelen van iets teruggeven
Een strategie die over de hele linie goed lijkt te werken, is het gratis weggeven van iets dat echt nuttig is voor de betrokkenen. Dit helpt niet alleen om het veroorzaakte ongemak te compenseren, maar het helpt ook om het eerste contactmoment te creëren en vervolgens gespreksstarter te worden. Herbruikbare tassen en bloembollen zijn een paar goede voorbeelden van give-aways die ik heb gezien. Ik was ook erg geïnspireerd door een bouwteam dat, nadat hij zich realiseerde dat een lokale boom gekapt moest worden, de stam ervan in broodsnijplanken veranderde die lokale bewoners konden gebruiken. Met een ingebrande QR code konden de bewoners naar een website gaan en de boom opnieuw bewonderen en over de geschiedenis lezen. Dit was een grote stap in de richting van het verzachten van negatieve gevoelens over de veranderingen die werden doorgevoerd.